Monday, October 4, 2010

14 Petua Menjaga Ekonomi Rumahtangga

Tips 1: BELANJAKAN WANG TUNAI Berbanding Kad KREDIT..
Tips 2 : TETAPKAN KOS BULANAN UNTUK BELANJA KEPERLUAN RUMAH
Tips 3 : BELI BARANG KEPERLUAN SECARA PUKAL

Tips 4 : MELAKUKAN TINJAUAN DAN MEMBANDINGKAN HARGA
Tips 5 : BERKONGSI KERETA UNTUK KE TEMPAT KERJA
Tips 6 : BIASAKAN DIRI MENCATAT PERBELANJAAN YANG TELAH DIGUNAKAN
Tips 7 : PASTIKAN SUIS ELEKTRIK DAN PAIP AIR DITUTUP sebelum keluar umah
Tips 8 : MASAK MENGIKUT KEPERLUAN SAHAJA
Tips 9 : MELATIH MENABUNG
Tips 10 : BELAJAR MEMBEZAKAN KEPERLUAN DAN KEHENDAK
Tips 11 : BUAT SENARAI BARANG YANG MAHU DIBELI
Tips 12 : PASTIKAN PERUT KENYANG SEBELUM KELUAR RUMAH
Tips 13 : SIMPAN BAKI MAKANAN DI DALAM PETI SEJUK 
Tips 14 : MENYEDIAKAN MENU UNTUK SEMINGGU 
 " Selamat Mencuba ya.."

Petua Meningkatkan Daya Ingatan Dalam Belajar



Ikuti petua ini agar anda lebih mudah mengingat....
1. Tingkatkan motivasi / semangat dalam diri kita untuk mula belajar.
2. Ubah perasaan tidak suka kita menjadi suka terhadap apa – apa yang kita pelajari
3. Berikan pada hati kita suasana nyaman dan tenang ketika sedang belajar
4. Lakukan berulang – berulang terhadap apa – apa yang kita pelajari
5. Buat catatan kecil atau nota ringkas di buku terhadap topik – topik utama
6. Belajar jangan asal membaca cuba fikirkan maknanya dan manfaatnya terhadap apa yang sedang kita pelajari
7. Buat dalam suasana belajar yang nyaman dan ikut kesesuaian dengan keinginan kita
8. Fokuskan terhadap apa yang kita pelajari, kerana ini membantu kita untuk lebih konsentrasi
9. Bila perlu cuba lakukan dan lakukan teori yang sedang dipelajari karena dengan praktikal hampir sebahagian besar dapat membantu untuk mengingat kita terhadap apa yang kita pelajari

Petua Menjaga Mata dari Radiasi Komputer

 
1. Bekerjalah dalam ruangan yang cukup cahaya
Perhatikan pencahayaan dalam ruang kerja Anda. Jangan bekerja dalam ruangan yang terlalu terang dan menyilaukan mata. Gunakan kerai untuk mengatur cahaya dari jendela. Letakkan lampu di atas kepala. Hindari Anda menatap cahayanya secara langsung. Sebaliknya, jangan pula bekerja dalam ruangan yang terlalu gelap atau redup. Usahakan agar ruangan Anda cukup terang agar mata tidak bekerja terlalu keras

2. Gunakan filter monitor
Untuk mengurangi sinar yang menyilaukan dan radiasi yang dipancarkan layar monitor, gunakan filter glass monitor. Berbicaralah pada vendor perlengkapan komputer Anda untuk mendapatkan filter yang baik dan mampu mengurangi pengaruh radiasi, bukan hanya sekadar meredupkan cahaya monitor.


3. Periksa monitor Anda
Periksa apakah monitor Anda masih bekerja dengan baik? Bandingkan dengan monitor lain. Bila gambar yang tampak semakin buram, berkedip-kedip atau tidak nyaman bagi mata Anda, maka sudah waktunya untuk memperbaiki atau mengganti monitor itu. Lebih baik mengganti monitor daripada membiarkan mata Anda terganggu. Sering-seringlah membersihkan monitor dari debu dan kotoran yang mengganggu layar.


4. Letakkan kertas kerja agar mudah dibaca
Jika Anda harus bekerja dengan menyalin atau membaca kertas kerja, maka letakkan kertas kerja tersebut dalam jarak yang seimbang dengan monitor Anda. Ini agar Anda tidak perlu bolak-balik memfokuskan pandangan untuk membaca kertas kerja Anda, setelah membaca di layar monitor.


5. Perhatikan posisi monitor
Letakkan layar monitor sedemikian rupa sehingga membentuk sudut antara 10-15 derajat dari posisi sejajar dengan pandangan lurus Anda. Hal ini selain agar tidak melelahkan mata Anda, juga menjaga agar bahu dan leher Anda cukup nyaman bekerja.


5. Bekerjalah dengan font yang cukup besar
Bila Anda harus mengedit tulisan di depan komputer, pastikan ukuran atau font yang Anda gunakan cukup besar. Jangan paksa mata  untuk membaca huruf kecil pada monitor. Mata Anda bukanlah mikroskop bagi tulisan yang ada di layar monitor. Gunakan fasilitas untuk memperbesar atau menyesuaikan besar tampilan gambar di monitor Anda. Bila  Anda telah selesai mengedit atau membacanya, Anda bisa kembalikan font tersebut ke posisi semula.


6. Istirahatkan mata Anda
Relakskan mata Anda. Pejamkan atau kerjap-kerjapkan. Jangan kucek-kucek mata anda. Namun, sering-seringlah berkedip. Ini dapat menurunkan ketegangan dan menjaga mata Anda tetap basah dan sejuk. Bila anda terlalu lama melihat dalam jarak dekat, alihkan pandangan Anda ke arah yang jauh. Lakukan iniselama beberapa menit setiap 30 minit.


7. Periksa kacamata atau lensa kontak
Bila anda menggunakan kacamata atau lensa kontak dan Anda harus bekerja sepanjang hari di depan monitor, ada baiknya Anda konsultasikan dengan dokter mata atau optik agar Anda bisa mendapatkan kacamata yang sesuai. Baik ukuran lensa maupun framenya. Bila anda merasa lelah menggunakan kacamata, tanggalkan saja. Kacamata bisa membuat mata lelah.

5 Petua Berjaya Dalam Perniagaan


Kongsi sedikit tentang 5 Petua untuk berjaya dalam perniagaan.

1. Berani memulakan langkah.
Ya. memang betul. kebanyakan insan yang bernyawa yang kita jumpa, selalu berkata, "Aku ingin berjaya. Aku ingin memandu pulang Ferrari F1, membawa ibuku ke pasar" dan sebagainya.. tapi. dimakah silapnya? hingga insan tersebut masih belum tercapai cita-citanya. 

2. Berani keluarkan modal.
Semua tahu. perniagaan adalah satu kerjaya yang mampu memberikan kemewahan, kekayaan harta yang berganda. tapi. ramai manakah yang berjaya dalam bidang perniagaan?sejauh manakah perniagaan mampu membawa anda? percayalah. ianya mampu membawa anda terbang ke langit! kerana apa mereka tidak berjaya? mungkin kerana takut untuk mengeluarkan modal.

3.Berani rugi.
Sesetengah golongan, mereka sangat takut akan kerugian. mereka fikir, ini adalah cilaka untuk diri mereka. Tidak! bagi aku. kerugian ini adalah bagus di awal permulaan. kerana, dari kerugian, kita boleh berfikir secara labih matang, dan lebih berhati-hati terhadap apa yang dilakukan. Belajar dari kesilapan jauh lebih baik dari mengulangi kesilapan yang sama berulang kali. ini beerti, kerugian tersebut mampu mengajar kita untuk berfikir lebih positif dan berjaya.

4. Berani rajin.
Ya. tak ada orang yang malas akan mendapat hasil. Pernah menjadi isu, "ada orang kata. Perniagaan MLM (Multilevel marketing) tu goyang kaki je pun boleh duit. tak perlu guna tenaga pun macam petani yang membanting sawah, kerani kerajaan yang bekerja 10jam sehari dll tanpa menggunakan tenaga, panca indera, tangan kaki yang dikurniakan Tuhan." beb. sapa kata mereka goyang kaki boleh duit?

"dalam menggunakan perkhidmatan internet juga sebenarnya kita menggunakan segala anugerah yang Allah berikan. dari pancaindera mata, sehinggalah ke akal fikiran digunakan untuk melaris dan mempromosikan apa yang diniagakan. salahkah kita jika menggunakan kemudahan dan teknologi yang ada untuk melakukan kerja. memang beban dan zahirnya tak nampak dimata seperti pekerja kontraktor dan petani yang membanting tulang 4 kerat di bendang. tapi usaha dan pancaindera tetap digunakan. jangan sempitkan kefahaman tentang islam dan akihrnya umat kita ketinggalan. terima kasih."
5. Berani mengikut langkah orang yang berjaya.
Ya. Pernah dengar ayat ni, "dont be your self. copycat orang yang berjaya, dan lakukan lebih baik dari beliau". Hidup ini, sedar tak sedar selalunya terpengaruh dengan keadaan sekeliling. Jika anda berada di dalam 5 orang berkumpulan. Jika 4 orang itu adalah penagih dadah, 99.9% anda juga mungkin terjebak dengan mereka. Tetapi, Jika 4 orang tersebut adalah orang yang berjaya, 99.9% juga anda mungkin akan berjaya. Kerana, selebihnya terletak pada diri sendiri.

Buka minda, positif kan diri, cuba sesuatu untuk menjayakan diri.

Friday, September 24, 2010

Petua 7P Agar Sentiasa Menjadi Isteri Yang Dicintai Suami

(Moga Pasangan Ini Sentiasa Saling Mencintai dan Menyayangi.. :-)...Amin)

7 P ni merupakan petua rumahtangga bahagia yang amat di sarankan pada kesemua wanita yang bergelar isteri.
Jika nak diri kita di sayangi suami atau menjadi isteri yang baik, kita mesti ada 7 P berikut :
1.Penyeri
2.Pelengkap
3.Penghibur
4.Pendamai
5.Penasihat
6.Pembantu setia
7.Pengasih dan penyayang
Apa maknanya tu? Maksudnya sebagai seorang isteri kita mestilah menjaga kecantikan diri, mengemas rumah terutama bilik tidur supaya sentiasa kelihatan berseri.
Kita juga mesti setia menemani suami, tidak membantah dan tidak menjatuhkan air muka suami kita. Jadilah pasangan yang sentiasa menemani suami ketika senang dan susah.

Petua Menghilangkan Kedut

Ringkas dan mudah..Cubalah..
video

Thursday, September 23, 2010

Petua menghilangkan bau hanyir ikan, sotong dan udang juga petua menambahkan kesuburan pokok bunga.

Semasa mencuci beras, airnya jangan dibuang. Ia boleh digunakan untuk membersihkan ikan, udang dan sotong untuk menghilangkan bau hanyirnya dan disiramkan pada pokok bunga untuk menambah kesuburannya. Selain daripada itu, air beras juga boleh dibuat mandi sebagai penawar untuk menyejukkan badan dan kepala kanak-kanak.

Petua menghilangkan bau nasi yang hangit

Nasi hangit biasanya kurang enak dimakan. Untuk menghilangkan bau hangit, periuk yang berisi nasi hangit hendaklah ditutup dengan daun pisang. Alas dengan surat khabar kemudian barulah ditutup dengan penutupnya sebelum direndam periuk nasi ke dalam besen berisi air.

7 Petua untuk Menjadi Usahawan Berjaya

1)Serius dalam segenap usaha
2)Bijak mengawal aliran tunai
3)Berjimat-cermat dalam perbelanjaan
4)Ada matlamat dan perancangan
5)Jangan lupa Allah
6)Jujur dengan pelanggan
7)Tidak menangguh

35 Petua Pelajar Cemerlang

Konvo MHCM, 2008, UMS
(Sekadar Hiasan)

Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
    1. kita ingat 10 % apayang dibaca
    2. kita ingat 20% apa yang didengar
    3. kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
    4. kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    5. kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).

    ...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....
  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    1. pastikan cahaya adalah terang
    2. kurangkan gangguan bunyi
    3. tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    4. tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    5. kerusi dan meja menghadap kiblat
    6. jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    1. memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    2. menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    3. mengingat kembali (recall)
    4. menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    1. persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    2. pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    3. belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    4. untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    1. duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    2. memberikan tumpuan sepanuhnya
    3. menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    4. menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji
    1. cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    2. siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
    3. duduk tegak dikerusi yang selesa
    4. baca doa penerang hati
    5. baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    6. fikir dan ingat kembali isi utama
    7. catat/lakar
    8. semak semula ketepatan maklumat
    9. ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    10. buat rumusan
    11. jawab soalan
    12. tampal maklumat yang rumit di dinding
    13. baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    1. jangan makan kepala ikan
    2. jangan makan organ dalaman
    3. jangan minum semasa makan
    4. jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    5. jangan melihat kemaluan
    6. jangan melihat buih
    7. jangan membaca nama pada batu nisan
    8. banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    9. banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    10. banyakkan makan kekacang
    11. pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    12. jangan makan sehingga terlalu kenyang
    13. jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    1. tampal nota-nota penting di dinding
    2. tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    3. gunakan kaedah akronim
    4. reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    5. pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    1. mempunyai jadual belajar
    2. patuh kepada jadual
    3. buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    1. taat kepada Allah
    2. mendirikan sembahyang
    3. menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    4. hormati & sayangi guru
    5. bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    6. suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    7. membantu rakan yang memerlukan
    8. berdoa dan bersyukur kepada Allah
    9. sentiasa bertawakal
    10. mahir dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :)

10 Sebab Otak Manusia Mudah Rosak


1.      Tidak mahu bersarapan
Ramai orang enggan bersarapan, padahal tidak bersarapan pagi boleh menyebabkan turunnya kadar gula dalam darah. Hal ini mengakibatkan kurangnya kemasukan zat pemakanan pada otak yang akhirnya menyebabkan otak menjadi lesu. 

2.      Makan terlalu banyak
Makan terlalu banyak akan mengeraskan pembuluh otak yang biasanya menyebabkan turunnya kekuatan mental.

3.      Merokok
Merokok akan mengakibatkan kesan buruk pada otak. Bayangkan, otak akan menyusut dan akhirnya kehilangan fungsi, tidak mustahil apabila usia tua anda diserang penyakit  Alzheimer. 

4.      Terlalu banyak makan gula
Terlalu banyak memakan gula akan menghalang penyerapan protein dan gizi sehingga tubuh kekurangan zat dan perkembangan otak terganggu. 

5.      Udara kotor
Otak adalah bahagian tubuh yang paling banyak menyerap udara. Terlalu lama berada di lingkungan udara kotorakan menyebabkan otak tidak berkesan. 

6.      Kurang tidur
Tidur memberi kesempatan otak untuk beristirehat. Kerap melalaikan tidur boleh membuat sel-sel otak keletihan dan beransur mati. 

7.      Menutup kepala ketika sedang tidur
Tidur dengan kepala yang ditutupi lengan merupakan amalan buruk yang sangat merbahaya kerana karbondioksida yang dihasilkan selama tidur menyebabkan fungsi otak tercemar. Jangan hairan kalau lama kelamaan otak semangkin rosak. 

8.      Kuat berfikir ketika sedang sakit
Bekerja keras atau membaca buku untuk tempoh masa yang lama juga akan menyebabkan otak akan menjadi semangkin lemah. 

9.      Kurangnya stimulasi otak
 Berfikir adalah cara terbaik untuk melatih otak. Kurangnya berfikir boleh membuat otak menyusut dan akhirnya tidak berfungsi ke tahap maksima. 

10.      Jarang bercakap
Percakapan intelektual biasanya membawa kesan yang baik terhadap otak.

Petua untuk Melicinkan Kulit

Ambil sedikit susu tepung bayi. Campurkan dengan sedikit air dan madu. Biar pekat. Lumurkan ke wajah dan seluruh badan. Biarkan selama 5-10 minit. Setelah itu, bersihkan wajah dan badan dengan air suam dan selawat keatas Nabi 3 kali.  Amalkan seminggu sekali untuk hasil yang memuaskan.

Petua 1
Petua ini sering diamalkan oleh penyanyi tradisional lama serta qari dan qariah. Caranya ambil sebiji limau nipis dan perah ke dalam gelas berisi air suam. Air limau itu perlu dicampur dengan sedikit gula batu, kemudian minumlah ia sebagai minuman biasa. Sebaik-baiknya minum air itu sebelum gosok gigi di sebelah pagi. Selain itu untuk menjaga suara, jangan minum air batu atau air bergas tetapi amalkan minum air suam atau air masak sahaja.

Petua 2
Sediakan secawan air pada waktu malam, biarkan semalaman. Apabila bangun pagi minum air tersebut sebelum membasuh muka atau gosok gigi dahulu.

Petua untuk Meningkatkan Penghadaman

1. Makan dalam keadaan tenang.
2. Beri masa untuk kita makan, jangan sama sekali makan terburu buru atau gelojoh.
3. Kunyah makanan sehingga benar benar lumat, barulah ditelan.
4. Makan jangan terlalu kenyang, dan jangan disulami dengan kerap meminum air.
5.Makan apabila terasa lapar, itu pun kalau perut terasa lapar ketika dalam waktu makan yang sebenarnya. Jika perut terasa lapar tetapi bukan dalam waktu makan tidak perlu makan.
6.Lebih kerap mengambil makanan yang mudah dihazamkan atau tidak perlukan penghazaman seperti bubur, madu, glukos, yogut dan lain lain.
7. Kurangkan makanan yang lambat hazam seperti lemak, protein dan karbohidrat.

Petua untuk Harumkan Badan

Petua 1
Kisar sehingga 15 hingga 20 helai daun pandan. Tapis dan ambil jus daun pandan untuk dujadikan sebagai mandian. Campurkan dengan air biasa.Lakukan sekali seminggu. Ia baik untuk mengatasi masalah bau badan yang tidak enak hingga menjejaskan hubungan suami isteri. Gosokkan jus ini dibawah ketiak dan ia akan mengeluarkan bau yang harum. Amalkan dan InsyaAllah masalah anda akan selesai.

Petua 2
Cincang halus-halus kulit buah oren. Kemudian celur ke dalam secawan air panas yang telah mendidih. Biarkan sehingga menjadi kuning dan berminyak. Sapukan air limau tersebut ke seluruh badan setiap kali selepas mandi. InsyaAllah tubuh anda akan berasa sungguh segar dan berbau harum.